Monday, 23 February 2015

PERBINCANGAN KE SEBELAS BERKAITAN PEMASARAN

TARIKH          : 15 Januari 2015
MASA               : 9.00 pagi

NAMA               : Clifford Terry Ningkan                                  
JAWATAN       : (Pegawai Cawangan E27

Bagi pemasaran kami telah memilih Lembaga Lada Hitam Malaysia cawangan Bintulu. Hal ini kerana Lembaga Lada Hitam Malaysia ada pemasaran yang baik terutamadalam pengeksport produk ini ke luar negara terutamanya negara Eropah, Japan, Korea dan China. Pemilihan negara ini ialahmereka menitik beratkan dari aspek makanan tertamanya kualiti makanan. Lada Hitam Sarawak ialah Lada Hitam yang berkualiti. Hal ini demikian kerana lada hitam ini diproses dengan cara yang baik seperti dipetik terus dari pokok bukan menunggu buah jatuh ke tanah seperti negara Vietnam dan India yang mempunyai pokok lada hitam setinggi pokok kelapa dan sukar dipetik dan dari segi jemuran lada hitam di Malaysia dijemur berhalaskan tikar atau kain-kain untuk mengelak kotoran pada produk.

Walaupun pengeluaran produk tidak  begitu banyak tetapi strategi pemasaran harus kukuh seperti mendapat sijil HACCP dan sijil Halal. Sijil ini merupakan strategi pemasaran dengan sijil ini pengguna akan melihat dari segi kebersihan produk dan kualiti produk terjaga. Pengguna dalam negara dan luar negara juga tidak ragu-ragu untuk menggunakan produk yang di hasilkan. Halal bukan saja bebas dari khinzir tetapi dengan ada nya logo halal pengguna akan mementingkan keselamatan dan kebersihan produk tersebut.

Untuk mempromosikan produk mereka menyertai program MIHAS iaitu program untuk produk yang berasaskan Halal untuk mencari pembeli dari timur tengah , Japan dan Eropah .Berasaskan halal dan HACCP produk ini akan menarik minat pengunjung dari negara lain yang mementingkan aspek kebersihan dan keselamatan produk. MAHA juga salah satu program yang dijalankan untuk mencari pembeli dan mempamerkan produk di dalam negara dan luar negara agar produk dapat dikenali.
Dari segi pembungkusan produk meletakkan nama pada bungkusan ialah lada hitam Sarawak kerana negara luar lebih mengenali lada hitam Sarawak berbanding Malaysia.Pembungkusan di luar  negara bergantung pada negara mereka sendiri.


Gambar bersama penemubual

Disediakan oleh : (S19080) AWIE BIN GAN TING TIAN

No comments:

Post a Comment