Sunday 15 February 2015

Perbincangan kesembilan : Temubual Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA)

Tarikh       : 16 Januari 2015
Masa         : 9.00 pagi
Tempat      : Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) Jalan Tanjung Kidurong, 97000 Bintulu, Sarawak
Nama        : Clement Anak Achoi
Jawatan     : Pegawai Pengurusan Pengiklanan dan Program
Nama        : Puan Jehan binti Bujang (Unit Perlesenan)
Jawatan     : Ketua Unit Perlesenan

Agenda : Mengetahui syarat permohonan lesen permit perniagaan dan tugas BDA.

Pengenalan

Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) adalah agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam mengeluarkan lesen untuk semua jenis perniagaan berdasarkan kuasa dan ordinan yang telah diperuntukan. Lesen perniagaan yang dikeluarkan BDA dikenakan bayaran pada setiap peralatan yang ada dalam premis sebagai contoh kedai makan peralatang yang digunakan seperti meja, kerusi, dapur. Pihak Bda mempunyai hak untuk mendakwa dan menyaman mana-mana premis yang melanggar peraturan yang ditetapkan seperti tidak mempunyai lesen yang sah atau lesen telah tamat tempoh. Untuk penglulusan lesen perniagaan akan diluluskan oleh Jawatankuasa Perlesenan dan Sewa (JPS) dimana mereka yang akan meluluskan sama ada premis tersebut layak atau tidak untuk mendapat lesen perniagaan. Pihak BDA akan mengeluarkan lesen setelah mendapat kelulusan daripada pihak JPS. Pihak BDA akan melakukan pemeriksaan secara mengejut keatas premis perniagaan untu memastikan sama ada lesen perniagaan masih hidup atau telah tamat tempoh. Sekiranya lesen telah tamat tempoh pihak BDA akan mengeluarkan notis amaran sebanyak 3 kali (14 hari bekerja tempoh bayaran). Seterusnya, sekira notis amaran yang diterima telah lebih 3 kali pihak perniagaan akan dikenakan kopaun sebanyak RM10000.



Proses Permohonana

Bagi permohonan permit perniagaan (lesen) pemilik perlu mendaftar nama dan syarikat terlebih dahulu di Pejabat Residen. Mengemukan sijil pendaftaran syarikat di unit perlesanan (BDA). Pemohon perlu mengemukan makluman syarikat atau perniagaan seperti latar belakang syarikat serta gambar pemilik. Membuat pemeriksaan kesihatan di Kementerian Kesihatan. Pemeriksaan kesihatan perlu dibuat ke atas pemilik, pekerja dan kebersihan premis untuk memastikan produk yang dikeluarkan oleh syarikat atau perniagaan tidak mendatangkan bahaya kepada pengguna terutama produk keluaran makanan. Syarikat atau perniagaan yang mengeluarkan produk makanan perlu mengemukan mengambil kursus pengendalian makanan di Sedamai Kolej untuk mendapatkan sijil pengendalian makanan. Selain itu, salinan perjanjian sewa premis atau surat hakmilik perlu dikemukakan. Lokasi premis perlu terletak di kedai atau kawasan yang komersial. Bayaran yang dikenakan untuk lesen membuat roti atau kek (Bakery) sebanyak RM241 setahun dan lesen perlu diperbaharui setiap tahun. Pihak BDA tidak mempunyai proses pendaftaran secara online kerana lebih mudah untuk pemilik mendaftar secara manual dan maklumat dapat disampaikan secara jelas dan tepat. 

Syarat Pendaftaran
  •         Daftar Syarikat (Pejabat Residen)
  •         Gambar dank ad pengenalan pemilik
  •          Pemeriksaan Kesihatan (body checkup) di Kementerian Kesihatan
  •          Sijil Kursus pengendalian makanan (Sedamai kolej)
  •          Perjanjian dengan pemilik kedai (sewa)
  •          Lokasi premis (layout)
  •          Sijil penempatan (occupation permit)
  •          Pekerja dan pemilik mempunyai kursus dan pemeriksaan kesihatan

Carta Aliran Permohonan Lesen





Jenis Lesen yang dikeluarkan

    






Borang Permohonan Lesen Perniagaan







Bersama Encik Clement Anak Achoi





Bersama  Puan Jehan binti Bujang (Unit Perlesenan)





Untuk keterangan lanjut mengenai permohonan lesen permit boleh terus ke Unit Perlesenan, 
Pejabat PERBINDA

Disediakan oleh : (S19441) SITI FARHANA BINTI ISMAIL









1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete