Sunday 1 March 2015

Temubual Agrobank

Tarikh : 15 januari 2015

Masa : 11.00 pagi

Tempat : Bank Pertanian Malaysia Berhad (AgroBank). Lot 227 Sublot 31, Jalan Tun Ahmad Zaidi, Parkcity Commerce Square, 97000 Bintulu, Sarawak

Nama :Muhd Khairurijah Bin Kamarulzaman

Jawatan : Consumer Business Officer





Pengenalan

Bank Pertanian Malaysia Berhad (AgroBank) merupakan sebuah bank milik kerajaan di bawah naungan Kementerian Kewangan dan juga ahli Institusi Pembiayaan Mikro (MFI) kelolaan Bank Negara Malaysia, diatas dasar yang ditetapkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA). Selain itu jugs, AgroBank mengutamakan keperluan pelanggan dengan pelbagai produk dan perkhidmatan menyeluruh termasuk aktiviti simpanan, servis perbankan, kemudahan pembiayaan, perlindungan takaful dan khidmat nasihat. Merupakakn kesinambungan Bank Pertanian Malaysia yang mempunyai pengalaman beserta rekod cemerlang dalam membantu, membentuk, membina dan menyokong para usahawan pertanian dalam menuju kejayaan.

Prosedur

AgroBank membantu dalam memberikan pinjaman dan menyediakan dana tambahan untuk keperluaan modal kerja atau suntikan modal atau pembiayaan projek/kontark terutaman dalam sektor pertanian. Agrobank turut memberikan pinjamaan untuk permulaan sesuatu perniagaan yang berasakan pertanian. Mereka akan memberikan dana permulaan dengan melawat kawasan untuk memastikan perniagaan itu berjalan. Selain itu, AgroBank tidak akan memberikan pinjaman kepada peminjam yang tidak mempunyai sumber kewangan yang tetap tetapi mereka akan memberikan pinjaman modal pusingan. Dimana peminjam perlu menjalankan perniagaan selama 6 bulan dan selepas itu baru lah peminjam akan diberikan pinjaman berbentuk pusingan modal terutama ushawan kecil dan sederhana.








Borang Permohonan Modal Permulaan Perniagaan



Kelayakan 

Peminjaman terbuka kepada syarikat milik warga Malaysia yang ditubuhkan di Malaysia di bawak akta-akta yang berkaitan. Peminjaan tidak terbuka kepada syarikat milik warga asing.

Kelebihan

  • Penggunaan fleksi (tertakluk kepada had sedia ada)
  • Tiada fi komitmen akan dikenakan atas amaun kemudahan yang tidak digunakan
  • Tiada jadual pembayaran yang tetap
    • Pelanggan hanya perlu menjelaskan minimum amaun keuntungan bulanan yang dikenakan mengikut jumlah penggunaan dan jumlah principal yang perlu dibayar sepenuhnya apabila tamat perjanjian atau penyelesaian lain yang dipersetujui.
  • Kadar keuntungan yang rendah dikenakan iaitu sebanyak 4%


Pembiayaan Mesin dan Peralataan

AgroBank menyediakan pembiayaan yang patuh syariah bagi pembelian mesin pertanian dan pekilangan, peralataan atau kenderaan utility yang digunakan secara langsung atau tidak langsung untuk pengeluaran, pemprosesan dan pemasaran produk pertanian atau asa tani. 

Ciri-ciri

  • Margin Pembiayaan .
    • Baru/recon : 90% daripada kos mesin dan peralatan.
    • Terpakai : 80% daripada kos mesin dan peralatan.
  • Tempoh bayaran yang lebih lama.
  • Kadar keuntungan yang kompetitif.


Kelebihan.

  • Pembiayaan termasuk mesin peralatan atau kenderaan utility yang terlibat dalam sector perkilangan seperti pengeluaran, pemprosesan atau pemasaran untuk produk pertanian dan tidak terhad kepada sektor pertanian.
  • Pembiayaan sehingga 80% daripada kos keseluruhan mesin terpakai berbanding 70% di pasaran semasa.
  • Disesuaikan dengan keperluan pembiayaan pelanggan.


Sumber rujukan
www.agrobank.com.my

Untuk maklumat lebih lanjut boleh melayari 
http://www.agrobank.com.my/my/home/corporate-info/about-agrobank/

Kesimpulan

Agrobank berbeza dengan Mara dari segi penyediaan peminjaman dimana MARA tidak memberikan pinjaman untuk permulaan perniagaan berbanding AgroBank. Selain itu juga, MARA dan AgroBank mempunyai syarat dan prosedur yang hampir sama untuk peminjaam kewangan.

3 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete
  2. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  3. PROGRAM PINJAMAN MUDAH

    Pada masa ekonomi yang tidak menentu ini, banyak orang mendapati diri mereka menghadapi situasi di mana mereka boleh menggunakan bantuan kewangan. Sama ada untuk keadaan kecemasan, pembaikan rumah, hutang gabungan atau percutian keluarga - pinjaman peribadi dengan faedah rendah adalah kaedah yang selamat dan boleh dipercayai untuk memenuhi keperluan kewangan anda. Di Alta Finance LLC, kami pakar dalam program pembiayaan Pinjaman yang Boleh dipercayai dan cekap.

    Sila kunjungi laman web kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkhidmatan kami www.altafinance.org

    Hubungi saya melalui e-mel peribadi saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai proses pinjaman kami

    E-mel: robertraymond@altafinance.org
    Whatsapp: +17026022533

    Terima kasih.

    ReplyDelete