Sunday 1 March 2015

Temubual Mara

 Tarikh : 15 januari 2015
Masa : 10.00 pagi
Tempat : Pejabat MARA Daerah Bintulu. 237, Jalan Tun Ahmad Zaidi, Parkcity Commerce     Square, 97000  Bintulu, Sarawak.
Nama : Cik Satuyah
Jawatan : Pegawai Kewangan

Agenda : Proses peminjaman kewangan dan syarat-syarat kelayakan.

Bersama Cik Satuyah pegawai kewangan MARA


Pengenalan

Masjlis Amana Rakyat (MARA) merupakan sebuah agensi Kementerian Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah, ditubuhkan pada 1 Mac 1966 di bawah Akta Parlimen sebagai sebuah badan berkanun hasil daripada resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera pertama pada tahun sebelumnya. Sebelum in MARA memberikan pinjaman untuk pertanian, perniagaan dan pelajaraan. Tetapi telah dirombak semula beberapa tahun yang lepas. Sekarang ini, pihak Mara hanya memberikan pinjaman untuk perniagaan kecil,sederhana dan besar serta pelajaran. Untuk pertanian telah diberikan sepenuhnya kepada pihak AgroBank.

Proses Peminjaman

MARA hanya memberikan pinjaman untuk modal pusingan sahaja kepada peniagaan. Mereka tidak memberikan modal untuk permulaan perniaagaan ini kerana sebelum ini MARA pernah memberikan modal permulaan tetapi telah ditarik semula atas faktor tertentu. Setiap peminjam yang ingin meminjam dengan MARA perlu kemukan account statement selepas 6 bulan perniagaan dijalankan. Jumlah minimun untuk pinjaman 3 tahun – 5 tahun (maximun). Untuk ‘Long Contract’ pula selama 1 bulan/ 2 bulan. Peminjam boleh meminjam sebanyak RM10,000 kebawah (perniagaan kecil)   dan RM 10,000-RM50,000 keatas (perniagaan sederhana dan besar). Nina Bakery merupakan salah satu peminjam MARA dan jumlah pinjamaan yang di buat oleh Nina Bakery ialah RM10,000 keatas. Tempoh untuk meluluskan peminjaman memakan masa selama 1-2 bulan. Selain itu, jumlah untuk membayar semula pinjaman sebulan RM287 (RM10,000 kebawah) dan 3 tahun RM287 (RM10,000 keatas). Peminjam boleh membayar semula mengikut kemampuan dengan syarat pembayaran masih dibuat walaupun jumlah tidak sama setiap bulan. Tempoh bayaran semula boleh dilanjutkan dengan syarat peminjaam mengemukan permohonan untuk melanjutkan pembayaran.










Ini adalah borang-borang yang perlu diisi oleh pemohon



Syarat-syarat Kelayakan

•    Warganegara Malaysia keturunan Melayu atau Bumiputera;
•    Umur 18 tahun ke atas;
•    Pengalaman / pengetahuan dalam bidang perniagaan yang diceburi;
•    Menjalankan perniagaan sepenuh masa;
•    Sumbangan modal pemohon 10% daripada kos projek;
•   Mempunyai lesen / permit / surat kebenaran daripada pihak berkuasa;
•   Dapat mengemukakan cagaran / jaminan yang mencukupi;
•   Perlu mengikuti Kursus Keusahawanan jika pengalaman dalam bidang perniagaan kurang daripada      6 bulan.
•   Menjalani Ujian PSIKOMETRI (kecuali skim SPiKE)


Kesimpulan

MARA bukan sahaja memberikan pinjaman untuk perniagaan dan pelajaran. MARA turut menyediakan kursus untuk perniaga seperti pembuatan roti, labeling makana / pembungkusan, pemasaran serta kewangan. MARA hanya mengenakan bayaran keuntungan sebanyak 4% sekali sahaja untuk pinjaman RM10,000 keatas dan bayaran keuntungaan tidak dikenakan sekiranya pinjaman bawah dari RM10,000. Sekiranya peminjam mempunyai masalah dengan perniagaan mereka MARA akan melakukan lawatan dan memberikan khidmat nasihat.

Sumber Rujukan : http://www.mara.gov.my/skop


Untuk malumat lanjut boleh ke laman wed MARA (pembiayaan perniagaan)
http://www.mara.gov.my/skop


2 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete
  2. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete