Monday 23 February 2015

FAMA - PEMASARAN

TARIKH     :  15 Januari 2015

MASA         :  10.00 PAGI

TEMPAT    :  PEJABAT FAMA, BINTULU


PENGENALAN

Fama atau Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan merupakan orang tengah yang menjalankan tugas untuk membantu para petani memasarkan produk mereka sekaligus meningkatkan pendapatan petani. Fama merupakan orang tengah yang membantu petani.  Fama menyedia program kepada pada petani seperti pembangunan usahawan. Contohnya, pasar tani, agrobazar kedai rakyat dan ladang kontrak.
Dalam program pembangunan usahawan pasar tani Fama memohon lesen untuk para petani menjual produk mereka dan Fama mengenakan bayaran RM2 per hari . Lesen peniagaan tersebut bertempoh selama dua hari. Fama juga membantu dalam mendapatkan lesen C iaitu lesen untuk motorsikal tiga roda yang memudah mereka untuk berniaga. Fama berkerjasama dengan Jabatan Pengangkutan  Jalan untuk membuat lesen C.
Program agrobazar kedai rakyat  pula perlu memenuhi syarat-syarat yang telah di tetapkan oleh Fama dan diisi secara manual oleh pemohon. Fama juga akan melakukan pemeriksaan kepada pemohon secara berperingkat untuk memastikan pemohon member komitmen dalam perniagaan yang dia inginkan berjalan lancar.
Ladang kontrak juga salah satu cara Fama membantu petani yang berminat untuk mengusahakan ladang sendiri dan Fama akan membantu dari segi benih , teknologi dan pembangunan di ladang seperti stor penyimpanan produk . Fama akan mengambil produk mengikut musim buah-buahan dan sayuran bergantung pada tempoh matang buah-buahan atau sayuran.

Fama juga memasarkan barang secara promosi seperti kiosk iaitu membeli produk dari petani dan meletak jenama Fama iaitu Agromas. Fama juga berperanan dalam penstabil pasaran barangan . Contohnya, Fama membeli buah rambutan RM3 sekilo dan mesti peniaga luar akan membeli rambutan dengan harga yang lebih tinggi dari Fama seperti RM3.50 sekilo rambutan.

PERANAN

Antara  peranan FAMA ialah


  • Memasarkan produk pertanian kepada pelanggan
  • FAMA membangunkan industri atau sektor pertaniaan yang melibatkan pemasaran dan pemprosesan hasil tanaman 
  • Memperluaskan pasaran serta memajukan pemasaran baru bagi hasil pertanian 
RUMUSAN

Seperti yang kita tahu Fama banyak memberi sumbangan kepada orang yang ingin membuka perniagaan dan pihak FAMA juga membantu dalam memasarkan hasil pertanian Industri Kecil dan Sederhana. Hal ini dapat membantu mereka meningkatkan hasil perniagaan dan meneruskan usaha bagi yang ingin berjaya dalam perniagaan.



DISEDIAKAN OLEH : (S19080) AWIE BIN GAN TING TIAN

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete