Monday 23 February 2015

TEMUBUAL KEMENTERIAN KESIHATAN

Tarikh                : 23 Januari 2015
Masa                 :  2.30 petang

Tempat              : Pejabat Kementerian Kesihatan, Bintulu.



Nama : Muhammad Rafidi Bin Ramly
Jawatan : Pegawai Teknologi Pengendalian Makanan

Agenda : Cara mendapatkan kelulusan daripada pihak kementerian kesihatan berkaitan           keselamatan makanan dan pensijilan halal.

Peranan
Pejabat kementerian kesihatan Bintulu Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan berfungsi memastikan makanan yang dijual kepada pengguna selamat dan berkualiti. Seterusnya, unit keselamatan dan kualiti makanan terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu domestik, ekport dan import. Bahagian domestik berperanan untuk membuat pemeriksaan kepada premis-premis kecil manakala untu bahagian eksport dan import untuk kilang-kilang yang menegeluarkan produk makanan yang dihantar ke luar Negara. Disamping itu, pemeriksaan atau pemantauan yang dilakukan dibahagian domestik adalah dengan pengambilan sample di setiap premis bagi menguji tahap kebersihan untuk sesebuah premis tersebut. Antara aspek-aspek yang dilihat dalam pensamplelan makanan ialah makrobiologi, bahan kimia dan fizikal makanan. Hal ini diambil daripada ciri-ciri makan yang terdapat disetiap premis tersebut.

Antara aktiviti yang dilakukan oleh pihak kementerian kesihatan adalah operasi pemantauan makanan melalui pensampelan, penghantaran sampel ke makmal bagi melakukan proses analisis untuk mendapatkan produk yang selamat dan bebas daripada bahan kimia. Disamping itu,pihak kementerian juga melakukan operasi pemeriksaan dan menilai premis makanan. Sebagai contoh sekiranya premis tersebut tidak mencapai tahap yang dikehendaki oleh pihak kementerian, mereka akan diarahkan untuk melakukan aktiviti pembersihan premis mengikut kehendak pihak kementerian. Selain itu, aktiviti pihak kementerian ialah melalui pendidikan keselamatan yang dilakukan menerusi pameran,media massa, edaran risalah dan sebagainya.

 Antara Akta Yang Digunakan kementerian kesihatan ialah
  1. Akta Makanan 1983
  2. Peraturan Makanan 1985
  3. Peraturan Kebersihan 2009
  4. Eksport Ikan dan Penghasilan Ikan
  5. Peraturan Radiasi 2011

Antara Pensijilan Halal yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan


GMP - Good Manufacturing Practice


HACCP -  Hazard Analysis and Critical Control Practise


MESTI – IKS

Harga Pensijilan yang ditetapkan oleh Pihak Kementerian
  1. Sijil Penjualan Bebas                       – RM30
  2. Sijil Penjualan Kesihatan Makanan – RM80
Rumusan
Rumusan yang dapat dibuat adalah Kementerian Kesihatan amat penting dalam penghasilan makanan hal ini kerana pihak kementerian sangat mengambil berat akan hal keselamatan makanan yang dihasilkan atau dikeluarkan oleh sesebuah  syarikat atau perniagaan. Selain itu, ramuan roti bakery juga dititik beratkan agar tidak berlebihan dan boleh memudaratkan kesihatan pengguna.

DISEDIAKAN OLEH: 1)  S19286 Carolina Sambai Anak Collin
                                       2)  S19432 Ruhamizah Binti Ruslan

No comments:

Post a Comment